"Moje serce, mój wróg" A. J. Steiger

TYTUŁ: MOJE SERCE, MÓJ WRÓG
AUTOR: A. J. STEIGER
TŁUMACZ: DONATA OLEJNIK
WYDAWNICTWO: BUKOWY LAS
ROK WYDANIA: 2018
LICZBA STRON: 368
MOJA OCENA: 8/10


Z pewnością każdy z nas w swoim otoczeniu dostrzega tak zwanych "innych". Niestety, tacy ludzie z reguły trzymają się na uboczu i postrzegani są przez większość jako dziwacy. Tymczasem warto dowiedzieć się, co jest przyczyną ich inności oraz mieć na uwadze to, iż ta inność nie czyni ich wcale gorszymi od nas. Czasami spowodowana jest chorobą, innym razem traumatycznymi wydarzeniami z przyszłości, niekiedy wynika po prostu z charakteru danej osoby. Całkiem niedawno miałam okazję przeczytać powieść A. J. Steiger, pt.: "Moje serce, mój wróg", która stawia w zupełnie nowym świetle osoby dotknięte zespołem Aspergera.

Niespełna osiemnastoletnia Alvie ma zespół Aspergera i próbuje udowodnić, że jest samodzielna i może mieszkać bez jakiejkolwiek opieki. Bardzo zależy jej na wolności, a szanse na pozytywną opinię kuratora są całkiem spore. Dziewczyna pracuje w ogrodzie zoologicznym i każdego dnia musi zmagać się z samą sobą, próbować nawiązywać właściwe relacje z ludźmi. Na swojej drodze spotyka Stanleya, tajemniczego chłopaka chodzącego o lasce, wydającego się tak bardzo kruchym. Alvie i Stanley zaczynają się do siebie zbliżać, ale oboje muszą walczyć z chorobą i przeszłością, która chce stanąć im na drodze.

Chyba jeszcze nie spotkałam się z tematyką autyzmu w literaturze młodzieżowej i bardzo dobrze, że wreszcie taka książka się ukazała. O autyzmie zapewne słyszał prawie każdy, ale o Aspergerze słyszy się już nieco mniej. Nie chcę wnikać w szczegóły medyczne, lecz z reguły mówi się, że zespół Aspergera to łagodniejsza forma autyzmu. Istotne jest jednak to, że wbrew pozorom sporo osób jest dotkniętych Aspergerem. Dzięki tej książce można wniknąć w psychikę takich ludzi, zobaczyć, jakie są ich cechy szczególne i może też dowiedzieć się, jak powinniśmy się wobec nich zachowywać. Przede wszystkim książka ta uświadamia nam, że oni także mają uczucia, marzenia, emocje i chcą normalnie żyć. Oprócz tego porusza ona temat doświadczeń z przeszłości, które mogą znacznie wpływać na nasze obecne życie.

Powieść czyta się naprawdę szybko, jest ona bardzo wciągająca i ciekawa, na brak akcji nie można narzekać. Autorce udało się wykreować wiarygodnych i intrygujących bohaterów, których nie sposób nie polubić. Kibicowałam im od samego początku i bardzo się z nimi zżyłam. Poza tym książka dostarcza ogromnej masy emocji. Momentami jest wzruszająca, momentami zabawna. Uczy ona dostrzegania drugiego człowieka, a także empatii. Jedyne do czego mogę się przyczepić to nadmierny naturalizm, aczkolwiek wielu osobom pewnie nie będzie on przeszkadzał.

"Moje serce, mój wróg" to mądra i dająca do myślenia książka, która jest świetną lekturą zarówno dla młodzieży, jak i dorosłych. Polecam ją chociażby nauczycielom, którzy z pewnością na swojej zawodowej drodze mogą spotkać osobę dotkniętą zespołem Aspergera. Książka A. J. Steiger może również stanowić motywację, nadzieję, dać siłę do walki z własnymi słabościami.

Komentarze

  1. Cenię sobie wiarygodnych bohaterów. Jeśli znajdę czas to zajrzę do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z chęcią zapoznam się z nią, bo wydaje sie lekka powiescia akurat na wakacje :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię książki które dają do myślenia :D W końcu nie bez powodu mój blog ma nazwę Czytaj i Myśl D
    Chętnie pomyślę przy lekturze tej książki :)

    Pozdrawiam serdecznie i życzę przyjemnego tygodnia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię,kiedy książka skłania do przemyśleń. 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Koniecznie muszę przeczytać powyższą lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię książki dające do myślenia, ale znów motyw choroby mnie odrzuca. Więc jeszcze się zastanowię, czy to coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam kolegę z zespołem Aspergera i może właśnie ta książka da mi jeszcze lepiej zrozumieć to, co dzieje się w jego głowie :)
    Pozdrawiam
    Karolina z https://lubieczytacrano.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Mega pomysł na fabułę! Takie książki są najlepsze, te które potrafią też dużo nauczyć.
    Kinga

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, a mogłaby mi przypaść do gustu. Tytuł sobie zapiszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uniwersalna powieść dla ludzi w każdym wieku i w dodatku z przekazem? Takie lektury to ja lubię. Z pewnością wezmę pod uwagę ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda ciekawie i wydaje się, że można się dowiedzieć z niej wielu informacji na temat zespołu Aspergera...

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem naprawdę bardzo ciekawa tej książki i na pewno po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Takie ksiażki są bardzo potrzebne.

    OdpowiedzUsuń
  14. Autyzm to ciekawy temat i bardzo ważny. Myślę, ze zajrzę do książki tym bardziej, że Tobie się podobała.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeśli dodasz chociaż krótki komentarz :) Jeśli chcesz - zostaw adres swojego bloga, a na pewno go odwiedzę ;)

Obserwatorzy


Czytam i recenzuję na CzytamPierwszy.pl

Popularne posty z tego bloga

Urodziny i konkurs!

"Gra o Ferrin" i "Powrót do Ferrinu" Katarzyna Michalak

OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA - LUTY